• Wat ziet de tandarts allemaal in de mond?

24/05/2017
    • Dit zijn voorbeelden van wat de tandarts zoal in de mond ziet

In de mond kan de tandarts veel meer zien dan alleen gaatjes in het gebit en tandvleesontstekingen. De mond zegt veel over onze gezondheid.

De mond zit vol bacteriën die door bijvoorbeeld ziekte, verminderde weerstand of stress zorgen voor ontstoken tandvlees of in sommige gevallen zelf parodontitis.

De bloedvaten in de mond gaan openstaan wanneer er een ontsteking is, de bacteriën krijgen zo de kans de bloedbaan in te gaan. Zo ontstaat er een verhoogde kans op hart en vaatziekten en erectieproblemen. Er is aanduiding dat bepaalde vormen van kanker worden vergroot wanneer er een slechte mondgezondheid is.

Aften in de mond zijn een teken van een verminderde weerstand, echter is de oorzaak van aften niet geheel duidelijk. Aan de buitenkant van de mond wordt de verzwakte weerstand geuit door een koortslip. Dit zijn opvallende kenmerken van een verminderde weerstand die we hoogstwaarschijnlijk allemaal wel kennen.

Reuma kan door de tandarts in een vroeg stadium ontdekt worden. Bij het opengaan van de mond kan het zijn dat je een knak hoort of je hebt pijn in het kaakgewricht. Doordat het kaakgewricht geregeld wordt bekeken, worden eventuele klachten eerder opgemerkt. Wanneer deze pijn niet te verklaren is, kan het duiden op reuma. De tandarts zal je dan doorverwijzen.

Wanneer de mondverzorging goed is maar toch heb je last van een droge mond, veel dorst en de ontstekingen in de mond houden aan, dan kan dit wijzen op diabetes. De tandarts zal nadat hij andere oorzaken heeft uitgesloten een verwijzing voor de huisarts geven. Deze kan met een bloedtest vaststellen of het inderdaad om diabetes gaat.

Zo zijn er nog meer dingen die de tandarts kan zien in de mond. Ga hiervoor naar https://www.gezondheidsnet.nl/mondverzorging/wat-je-allemaal-kunt-zien-in-de-mond

Via de volgende link helpen wij graag met het beantwoorden van vragen of het maken van een afspraak https://tandartspraktijkwateringseveld.nl/contact/