• Spoelen, voor wie en waarom?

22/11/2016
    • Mondspoelmiddelen

Onze dagelijkse mondhygiëne bestaat uit het tweemaal per dag twee minuten tandenpoetsen met een fluoride tandpasta. Aanvullend kan uw tandarts of mondhygiënist u aanraden de ruimten tussen uw tanden en kiezen schoon te maken en/of uw mond te spoelen met een mondspoelmiddel. Wie bijvoorbeeld een beugel draagt of te weinig speeksel in de mond heeft, loopt een verhoogd risico op het krijgen van gaatjes (cariës). Dan is tweemaal per dag tandenpoetsen met fluoride tandpasta onvoldoende. Uw behandelaar kan dan adviseren een mondspoelmiddel met fluoride te gaan gebruiken. Na een uitgebreide tandvleesbehandeling kan uw behandelaar tijdelijk een spoelmiddel met chloorhexidine aanraden. Wie zijn mond gezond en de conditie van zijn tandvlees op peil wil helpen houden of een frisse smaak in zijn mond waardeert, kan na het tandenpoetsen zijn mond aanvullend spoelen met mondwater. Wie mondspoelmiddelen gebruikt, blijft daarnaast gewoon zijn tanden tweemaal per dag poetsen.

Een aantal voorbeelden van mondspoelmiddelen zijn:

• Mondspoelmiddelen tegen gaatjes
      • Mondspoelmiddelen tegen ontstekingen en infecties
      • Mondspoelmiddelen tegen tandplak
      • Mondspoelmiddelen tegen een slechte adem
      • Mondspoelmiddelen tegen tanderosie
      • Mondspoelmiddelen tegen een droge mond

Voor uitgebreide informatie betreft bovengenoemde mondspoelmiddelen gaat u naar www.ivorenkruis.nl

Wanneer moet ik spoelen en hoe vaak?

Wanneer u moet spoelen, hangt sterk af van het product dat u gebruikt. Raadpleeg de instructies op de verpakking of in de bijsluiter. Hierin vindt u ook informatie met hoeveel mondspoelmiddel u moet spoelen, hoe lang u dat moet doen en hoe vaak. Geeft uw tandarts of mondhygiënist u een advies voor gebruik van een spoelmiddel? Volg dan dat advies.

bron:ivorenkruis.nl