Mondspoelmiddelen

Als u bijvoorbeeld beginnende gaatjes heeft dan kan het zijn dat de tandarts u adviseert om een mondspoelmiddel te gaan gebruiken. Het kan ook zijn dat u last heeft bloedend tandvlees, net een tandvleesbehandeling heeft ondergaan
of dat het tandenpoetsen niet zo goed lukt, dan kan de tandarts ook een spoelmiddel adviseren.
U kunt ook zelf een mondspoelmiddel gebruiken, deze kunt u bij de drogist, apotheek of in de supermarkt kopen.
Er zijn veel soorten te koop. Deze hebben een verschillende werking.
De mondhygiënist of tandarts zal u adviseren welke u het beste kunt gebruiken.

Voor wie is het spoelen gechikt?

De dagelijkse mondhygiëne bestaat uit het tweemaal per dag poetsen met een fluoridetandpasta.
De tandarts of mondhygiënist kan u aanraden om de ruimten tussen uw kiezen en tanden schoon te maken.
En/of de mond te spoelen met een mondspoelmiddel. Draagt u een beugel of heeft u weinig speeksel dan loopt u een verhoogd risico op het krijgen van gaatjes. Tweemaal per dag tandenpoetsen met een fluoridetandpasta is dan niet voldoende. Dan kan de behandelaar u adviseren om een spoelmiddel met fluoride te gaan gebruiken.
Heeft u een tandvleesbehandeling ondergaan dan kan de behandelaar u een spoelmiddel adviseren met chloorhexidine.
Wilt u uw mond gezond en de conditie van het tandvlees op peil houden en u houd van een frisse smaak.
Dan kunt u na het tandenpoetsen uw mond spoelen met een mondspoelmiddel.

Wat zijn er voor soort spoelmiddelen?

Een mondspoelmiddel met fluoride versterkt het glazuur. Deze wordt door de tandarts of mondhygiënist geadviseerd
aan patiënten met een verhoogde kans op gaatjes. Kinderen of volwassenen met een beugel, patiënten met beginnende gaatjes of afwijkingen in de glazuuropbouw kunnen tijdelijk extra fluoride nodig hebben.
Bij patiënten met gevoelige tanden, als het tandvlees is teruggetrokken en om gaatjes in de tandwortel te voorkomen
hier wordt een fluoridespoelmiddel aangeraden. Dit spoelmiddel is verkrijgbaar bij de apotheek, supermarkt of drogist.
Als u tijdelijk een fluoridespoelmiddel moet gebruiken dan hoort u bij de controle of u hiermee moet stoppen of gewoon door moet gaan.
Hierbij een paar voorbeelden:
Listerine Sterk Gebit, Listerine Total Care, Elmex anti-cariës mondspoeling, Desensin of ACT.
Drogisten en supermarkten verkopen ook producten onder hun eigen naam.

Mondspoelmiddelen tegen infecties of ontstekingen

Om de vorming van tandplak te voorkomen is er een mondspoelmiddel met chloorhexidine.
Over het algemeen mag u deze mondspoelmiddelen meestal 1 2 weken gebruiken.
Het gebruik kan verkleuring van uw tanden en tong, een branderig gevoel van de slijmvliezen en een vieze smaak geven.
Na een tandvleesbehandeling of na een acute tandvleesontsteking kan chloorhexidinespoelmiddelen worden voorgeschreven door uw behandelaar. Er kan ook een waterstofperoxidespoeling (Bocasan) bij voorgeschreven worden geadviseerd. Dit om de verkleuring van de tong en de tanden tegen te gaan. Chloorhexidine kan ook worden gebruikt om wondinfecties te voorkomen na operaties in de mond. Patiënten die niet kunnen spoelen of uitspugen of patiënten
die op een enkele plek het spoelmiddel moeten aanbrengen, zij kunnen het beste een chloorhexidinegel of -spray gebruiken. Overleg eerst met uw behandelaar of u zonder voorschrift een chloorhexidinespoelmiddel mag gebruiken.
Voorbeelden hiervan zijn:
Corsodyl en PerioAid.

Mondspoelmiddelen tegen tandplak

Mondspoelmiddelen met antibacteriële eigenschappen kunnen een bijdrage leveren aan een goede mondhygiëne.
De ontwikkeling van tandplak kan verminderen door dit type spoelmiddel. De conditie van het tandvlees kan hierdoor
ook verbeteren. Het wordt ook vaak gebruikt om een frisse adem te krijgen. As u een spoelmiddel gebruikt dan wil dit niet zeggen dat u niet meer hoeft t poetsen. Deze spoelmiddelen zijn een aanvulling op de dagelijkse mondverzorging.
Listerine Coolmint Cool Cirtus en Listerine zijn enkele voorbeelden.

Mondspoelmiddelen tegen een slechte adem

Door bacteriën achter op de tong wordt vaak een slechte adem veroorzaakt.
De bacteriën produceren zwavelverbindingen en dat ruikt niet aangenaam.
Door middel van een tongschraper kunt u tweemaal per dag deze bacteriën wegschrapen.
Mocht dit niet voldoende zijn dan kunt u daarnaast de bacteriën die de slechte adem veroorzaken doden
met een mondspray en/of gorgelmiddel. Meridol Halitoses of Halita zijn 1 van de voorbeelden.

Mondspoelmiddelen tegen tanderosie

Het oplossen van het tandglazuur door inwerking van zuren uit dranken en voedsel of uit de maag
noemen we Tanderosie. Om dit te voorkomen is het belangrijk niet meer dan zeven keer per dag te drinken of te eten.
Poets tweemaal per dag met een fluoridetandpasta. Mondhygiënisten en tandartsen adviseren om een uur voor het tandenpoetsen geen zure producten te drinken of te eten. Door uw mond te spoelen met een mondspoelmiddel kunt u uw tanden beschermen tegen tanderosie. Elmex Erosion Protection is hier een voorbeeld van.

Mondspoelmiddelen tegen een droge mond

Een tekort aan speeksel veroorzaakt een droge mond. Het kan dat de speekselklieren bijvoorbeeld te weinig speeksel afgeven of dat deze helemaal niet meer werken. Een bijwerking van veel medicijnen, is een droge mond.
Door ziekten en bestraling kan er een droge mond ontstaan. Het is niet mogelijk om de speekselproductie te stimuleren als de speekselklieren niet meer werken. Het lukt vaak onvoldoende als de speekselklieren nog een beetje werken.
Zogenoemde speekselvervangers kunnen mogelijk uitkomst bieden. Er zijn speciale bevochtigingsvloeistoffen of -gels
die een prettig mondgevoel kunnen geven. Biotene Oralbalance en Biotene mondspoeling zijn een goed voorbeeld.

Overige mondspoelmiddelen

Er zijn heel veel verschillende mondspoelmiddelen te koop. De ene geeft ene frisse adem en de ander werkt tegen gevoelige tanden. U kunt zelf nagaan of het product voor u werkzaam is of u de smaak fijn vindt of dat u er baat bij heeft.
Voorbeelden hiervan zijn:
Odol, Sensodyne en Aquafresh. Er zijn ook verschillende huismerken van drogisterijen verkrijgbaar.

Hoe vaak en wanneer moet u spoelen?

Het hangt sterk van het product af wanneer u moet spoelen.
Lees goed de instructies op de bijsluiter. Daar staat ook in met hoeveel mondspoelmiddel u moet spoelen.
Ook hoelang en hoe vaak u moet spoelen. Als uw mondhygiënist of tandarts u een advies geeft voor het gebruik van een spoelmiddel, volg dan dit advies op.

Feiten en fabels over spoelmiddelen

Niet iedereen heeft een spoelmiddel nodig. Door tweemaal per dag uw tanden te poetsen met een fluoridetandpasta,
dan zorgt u al goed voor uw gebit. Uw behandelaar kan u het advies geven om de ruimten tussen uw kiezen en tanden schoon te maken. Bijvoorbeeld met tandenstokers, monddouche of ragers. Als het noodzakelijk is dan zal de behandelaar aangeven of u moet spoelen.

Kunt u uw mondhygiëne verbeteren door een mondspoelmiddel te gebruiken?
Op uw dagelijkse mondhygiëne kunt u als extra aanvulling een mondspoelmiddel gebruiken om de ontwikkeling van tandplak te helpen verminderen. U kunt als extra aanvulling op uw dagelijkse mondhygiëne een mondspoelmiddel gebruiken om de ontwikkeling van tandplak te helpen verminderen, ook kan dit de conditie van het tandvlees verbeteren. Als u het ge=woon prettig vindt dan mag u ook gewoon een spoelmiddel gebruiken.
De mondhygiënist of tandarts kan u adviseren.

U kunt gaatjes voorkomen door tweemaal per dag uw tanden te poetsen met een fluoridetandpasta.
U verwijdert tandplak op uw tanden en kiezen met de tandenborstel. U brengt met de tandpasta de fluoride aan op uw tanden. Het tandglazuur wordt harder door de fluoride en is minder gevoelig voor het krijgen van gaatjes.
Als u toch gaatjes krijgt dan is het misschien raadzaam om met een spoelmiddel te gaan spoelen.
Dit is een aanvulling op het tweemaal daags tandenpoetsen en vervangt het tandenpoetsen niet.

U kunt uw mond na het eten spoelen met water. Hierdoor spoelt u de etensresten in uw mond weg.
U kunt een spoelmiddel gebruiken om een frisse smaak in uw mond te krijgen. Een frisse smaak wil niet zeggen dat u ook een frisse adem heeft. Als u een slechte adem heeft (halitose) dan kan een mondspoelmiddel dit gedeeltelijk verdoezelen maar dan voor een paar minuten. Lees altijd de bijsluiter goed voordat u een spoelmiddel gebruikt.
Of volg het advies van de mondhygiëniste of tandarts goed op. Het is in het algemeen niet wenselijk om met water na te spoelen.

Een mondspoelmiddel met alcohol kan door volwassenen worden gebruikt. Voor sommigen is het toevoegen van alcohol aan mondspoelmiddel een punt van zorg in verband met een vermeende relatie met het optreden van kanker in de mond. Het is aan u of u een alcoholhoudend mondwater wel of niet wilt gebruiken.
U kunt dit overleggen met uw behandelaar.

Heeft u nog vragen, stel deze dan aan uw tandarts of mondhygiënist.

BRON: IVOREN KRUIS