• Mondpiercings

22/10/2015
    • Piercings in de tong, lippen, of wangen zijn tegenwoordig (vooral bij jongeren) erg populair en kunnen schadelijke effecten hebben. Bij het zetten van een mondpiercing is het daarom van groot belang dat u de juiste afwegingen maakt bij de keuze van het materiaal, de plaats in de mond, de kwaliteit van het aanbrengen en het onderhoud van de mondpiercing.

Het metaal van de piercing kan een slechte invloed hebben op uw tandvlees. Zeker als de piercing zo is geplaatst dat deze continu in contact is met het tandvlees kan het zachte weefsel worden aangetast. Dit is met name bij een lippiercing het geval. Deze weefselaantasting kan terugtrekkend tandvlees aan de voorkant van de tanden veroorzaken. Ook kunnen tanden slijten of breken als deze veel in contact komen met de (tong)piercing. Tanden die pas gevuld zijn, kunnen makkelijker beschadigd raken.

De gevolgen van een mondpiercing kunnen, voor zowel uw mondgezondheid als uw complete gezondheid, groter zijn dan u in eerste instantie zult denken. Veel mensen met een mondpiercing realiseren zich niet dat de volgende effecten ook op hen van toepassing kunnen zijn:

• Infectiegevaar door mondpiercing
        Infectie is een gevaar dat zich voor kan doen bij elke opening in de huid of weefsel. Doordat er in de mond miljoenen bacteriën leven, is de kans op infecties rondom de mondpiercing relatief groot.
      • Bloedingen door tongpiercing
        Door het zetten van een piercing in de tong kunnen de bloedvezels in de tong beschadigd raken. Dit kan forse bloedingen veroorzaken.
      • Zwellingen door mondpiercing
        Zwellingen zijn een veel voorkomend symptoom na het zetten van een mondpiercing. Anders dan bijvoorbeeld een oorlel, zijn de tong en lippen continu in beweging. Dit kan het genezingsproces vertragen en tegenwerken. In extreme gevallen kan de tong zo dik worden dat uw luchtwegen worden geblokkeerd en u niet meer kunt ademen.