Mondgezondheid en Roken

Stoppen met roken kan bijdragen aan een gezonde mond.
U weet dat u van roken hart- en vaatziekten en longkanker kunt krijgen.
De invloed op de mondgezondheid door te roken is minder bekend.
Tandvleesontstekingen ontstaan vaker bij rokers dan bij niet-rokers.
Er is al een positief effect zichtbaar in de mond als u u twee tot zes weken bent gestopt met roken.

Schadelijke stoffen

Er komen tijdens het roken allerlei schadelijke stoffen vrij, nicotine en teer.
Het belangrijkste element bij het ontstaan van kanker is teer.
Nicotine heeft een direct effect op het lichaam en komt snel in de bloedbaan terecht.
De bloedvaten vernauwen zich, de hartslag versnelt en er ontstaat een hoge bloeddruk.
In het bloed neemt de activiteit van de afweercellen af.
De gevolgen van roken strekken zich niet alleen uit tot het hart en de longen.
Door in aanraking te komen met de tabaksrook kunnen alle weefsels schade oplopen.

Tandplak

Op de overgang naar het tandvlees en op en tussen uw kiezen ontstaat tandplak.
Het bestaat uit bacteriën en producten van bacteriën, het is een nauwelijks zichtbare wit-gelig laagje.
Plak kan hard worden en verkalken tot tandsteen als het niet op tijd wordt verwijderd.
Hieraan hecht zich makkelijk weer een nieuwe plak.
Tandplak veroorzaakt ontstoken tandvlees. Dit is pijnlijk en bloed bij aanraking.
Niet-rokers hebben minder vaak tandplak dan rokers.
Bij de rokers is een tandvleesontsteking vaak ernstiger en slaat een behandeling minder goed aan.

Onzichtbare schade

De bloedvaatjes in het tandvlees raken vernauwt door de nicotine.
De verschijnselen van een tandvleesontsteking worden onderdrukt door het roken.
Bij niet-rokers bloed het tandvlees sneller dan bij rokers. Hierdoor zijn tandvleesontstekingen
bij rokers moeilijker te ontdekken. Door de vernauwing van de bloedvaten wordt er ook gezorgd
voor een geringe doorbloeding. De afweer tegen bacteriën in de tandplak neemt af.
Roken beïnvloedt ook de wondgenezing.

Losse tanden

Normaal gesproken bij een ontsteking neemt het aantal bloedvaten in het tandvlees toe en worden ze wijder.
Het tandvlees zwelt op en krijgt een rode kleur, bloed makkelijk tijdens het tanden poetsen of als u eet.
Dit gebeurt nauwelijks bij een roker. Een ontsteking wordt makkelijk over het hoofd gezien.
Het kan zich dus vrijwel ongemerkt uitbreiden en het kaakbot aantasten.
De tandvleesontsteking geneest minder snel door het roken. Er bestaat een grotere kans bij rokers om tanden en kiezen te verliezen dan als u niet rookt.

Implantaten

Aan het kaakbot wordt een kunstwortel bevestigd, dit wordt een implantaat genoemd.
Hiermee worden verloren tanden of kiezen mee vervangen. Hierop wordt een brug, kroon of prothese geplaatst.
Als het implantaat is geplaatst dan sluit het tandvlees zich er mooi omheen.
Het implantaat moet goed vastzitten in het bot. Bij rokers is de kans op mislukking drie keer groter dan bij niet-rokers.
De terughoudendheid bij tandartsen om een implantaat te adviseren voor rokers is groter dan voor niet-rokers.

Verkleuring

Uw tanden, kiezen en vulmaterialen kunnen verkleuren door het roken. U kunt dit vergelijken met koffie en thee.
De rookaanslag is veel lastiger te verwijderen. Het is ook moeilijker om een kunstgebit schoon te houden als u rookt.

Smaak, reuk en adem

Door het roken ruiken en proeven rokers minder goed dan niet-rokers. Ook kan een slechte adem voorkomen.
Deze effecten zullen snel verminderen als u stopt met roken.

Mondkanker

U loopt als roker meer risico op het ontstaan van afwijkingen aan de weefsels van de tong, keel en mond die kunnen eventueel leiden tot mondkanker. Het ontwikkelen van kanker in de mondholte is zelfs twee tot viermaal groter dan bij een niet-roker. Als u rookt en ook alcohol hiernaast gebruikt dan loopt u een extra risico.

Stop met roken

Het gunstige effect in uw mond als u stopt met roken is al zichtbaar na twee tot zes weken.
Ook de conditie van uw tandvlees gaat niet verder achteruit. De resultaten van een tandvleesbehandeling zullen beter zijn. Door een goede mondhygiëne kunnen de tandvleesbloedingen snel verdwijnen.
De tandarts of mondhygiënist kan u hierbij helpen.

Bron: Ivoren kruis