• Mondgezondheid en Diabetes

04/10/2021
    • Let extra op uw gebit als u suikerziekte heeft.
      Er zijn vaker problemen met de tanden en tandvlees als mensen Diabetes hebben.
      Dit kan komen door teveel suiker in het bloed.

Als u diabetes heeft dan loopt u meer risico op:

* Gingivitis (tandvleesontstekingen)
      * Parodontitis (tandvleesontstekingen)
      * Droge mond
      * Schimmelinfecties
      * Gaatjes

Problemen in de mond zijn extra vervelend bij Diabetes, daardoor kan de bloedsuikerspiegel moeilijker goed blijven.

Iemand met Diabetes is gevoeliger voor ontstekingen en infecties. Het kaakbot en het tandvlees ontsteken dus ook sneller.
      Als u vaak teveel bloedsuiker heeft dan wil het lichaam die suiker kwijtraken door veel te plassen. Hierdoor heeft u dan ook een drogere mond. Heeft u minder speeksel, dan krijgen tandvleesontstekingen en gaatjes meer kans.
      Er kan ook een slechtere doorbloeding ontstaan in het lichaam. Als er vaak jarenlang een hoge bloedsuikerspiegel is dan raken de bloedvaatjes raken dan beschadigd. Dit geeft eerder kans op Gingivitis of Parodontitis.

Op deze manier voorkomt u mondproblemen:

* Zorg voor een goede suikerspiegel
      * Poets 2x per dag uw tanden met fluoridetandpasta, gebruik een zachte tandenborstel
      * Gebruik ragers, flossdraad en tandenstokers.
      * Beperk het aantal drink- en eetmomenten tot 7x per dag.
      * Bezoek de mondhygi"niste en tandarts 2x per jaar en geef door dat u diabetes heeft.

Wilt u meer informatie over Diabetes?
      Op www.diabetesfonds.nl kunt u hiervoor terecht.
      Heeft u nog vragen over uw mondgezondheid dan kunt u deze stellen aan uw tandarts of mondhygiënist.