• Met je mond open slapen

06/05/2017
    • Wat houdt dit in voor je tanden?

Slapen met je mond open is niet erg charmant, maar wist je dat het ook ongezond is? Het is beter om door de neus te ademen, zowel als je slaapt als overdag. De neus zorgt er namelijk voor dat de lucht gefilterd wordt. Mondademhaling zorgt voor een een droge mond. Dit kan opgemerkt worden bij het wakker worden, de lippen zijn niet soepel en keelpijn kan ook een oorzaak zijn van mondademhaling. Het hebben van een slechte adem, het gevoel stroeve tanden te hebben en het bekende ‘dode vogeltje’ zullen met mondademhaling te maken kunnen hebben. In sommige gevallen houden mensen zelfs kapotte mondhoeken ervan over, vooral als er overdag ook sprake is van mondademhaling.

De tong heeft een belangrijke functie in onze mond. De beweging van de tong heeft een zelfreinigend vermogen. De tong schuurt continue langs onze tanden en kiezen en zorgt er zo voor dat het tandplak gedeeltelijk wordt verwijderd. Bij mensen die door hun mond ademen is de tong minder actief waardoor er meer plak en voedselresten achterblijven. Zij hebben meer kans op gaatjes en tandvleesontstekingen.

Wanneer de tanden naar voren staan is er vaker sprake van mondademhaling. Doordat de lippen minder goed sluiten, krijgen de tanden de ruimte zich te verplaatsen. Een behandeling bij de orthodontist is een optie. De tandarts kan je hier naartoe verwijzen.

Voor adviezen en oplossingen betreft mondademhaling helpen wij graag verder via de volgende link https://tandartspraktijkwateringseveld.nl/contact/ of telefonisch via 070 - 396 83 46

bron: https://www.tandarts.nl/mondzorg/aandoeningen/mondademhaling