• Wat is Coekliakie? Coeliakie is een ander woord voor glutenintolerantie ook wel auto- imuumziekte, deze wordt geactiveerd door het eten van gluten. De meeste mensen letten op hun voeding, maar zo'n 75 tot 85 % van de mensen weten niet dat zij glutenintolerantie hebben. Deze mensen blijven dus ook onbehandeld.

Hoe word het ontdekt?                                                                                                                                                                          De huisarts ontdekt het wanneer de patient bepaalde symptomen krijgt maar ook de tandarts komt er op bepaalde manier achter door bijvoorbeeld:  wanneer de patient a.o meerdere malen last heeft van aften in de mond. Wanneer dit vaak voorkomt vraagt de tandarts aan de patient of hij/zij ook last heeft van de andere symptomen als de tandarts vermoedt dat het leidt naar Coeliakie verwijst hij de patient door naar de huisarts. Heeft u last van aften, of andere symptomen dan kunt u via deze link de zelftest doen: www.glutenvrij.nl/zelftesten

Hoe zien aften er uit?                                                                                                                                                                      Aften zijn kleine grijswitte plekjes met een rode rand. Ze zitten in de mond, meestal: aan de binnenkant van uw wangen, op uw lip, op uw gehemelte en onder uw tong. De aften doen vaak pijn en eten en drinken maken het erger.

Zijn aften besmettelijk?                                                                                                                                                                Ongeveer 1 op de 5 mensen heeft wel eens aften. Na de leeftijd van 40 jaar komen aften minder voor. Aften zijn overigens niet besmettelijk maar wanneer u hier last van heeft is het verstandig om een afspraak te maken bij de  huisarts en of tandarts.

bron: www.glutenvrij.nl