• Droge mond

28/01/2016
    • Iedereen heeft wel eens last van een droge mond. Sommige mensen hebben er echter constant en langdurig last van. Er wordt dan te weinig speeksel geproduceerd. Dit wordt ook wel Xerostomie genoemd. Een droge mond kan een groot effect hebben op uw algemene gezondheid, daarnaast kan door een tekort aan speeksel de beschermende werking voor de gebitselementen en het mondslijmvlies wegvallen.

Veranderingen in de samenstelling of de hoeveelheid speeksel kunnen de oorzaak zijn van veranderingen in de mondgezondheid. Hierdoor kan onder andere monddroogte ontstaan. Een droge mond komt vaak voor bij:

• bestraling in het hoofd/halsgebied
      • systhemische ziekten zoals het syndroom van Sjögren, nieraandoeningen of suikerziekte (diabetes).
      • Medicatiegebruik

De volgende groepen medicijnen kunnen onder andere een speekseltekort veroorzaken:

• Anti-depressiva
      • Anti-histaminica (allergie)
      • Anti-hypertensiva (bij hoge bloeddruk)
      • Anti-emetica (tegen misselijkheid)
      • Anti-psychotica (depressie)
      • Diuretica (plaspillen)
      • Sedativa (kalmering)

Speeksel speelt een belangrijke rol bij de afweer en bescherming van de mond. Daarnaast is speeksel onmisbaar om te kunnen spreken, eten en proeven. Speeksel bevat – net als bloed – veel informatie over situaties in de rest van het lichaam en kan daardoor ook gebruikt worden om diagnoses te stellen.

Speeksel speelt een belangrijke rol bij:

• Voeding: Speeksel speelt een rol bij de spijsvertering, eten, spreken en slikken. Daarnaast is speeksel onmisbaar bij het proeven van voedselproducten.
      • Gebitsbescherming: Speeksel speelt een essentiële rol bij de bescherming van de tanden en kiezen maar ook het slijmvlies in de mond.
      • Bacteriële bescherming: Speeksel beschermt de mond tegen invloeden van buitenaf.

Een droge mond kan onder andere leiden tot een verminderde of zelfs vieze smaak. Daarnaast kan het problemen opleveren met kauwen, slikken, spreken en slapen. Bovendien is de kans op tandbederf, tandslijtage en slijmvliesontstekingen vergroot.

Veel drinken kan helpen bij een droge mond. Ook kunt u de aanmaak van speeksel stimuleren door te kauwen op suikervrije kauwgom. Verder kan een dokter of tandarts u een spray voorschrijven die kunstmatig speeksel aanmaakt waardoor uw mond vochtig blijft. Bespreek uw droge mond en de medicijnen die u slikt met uw dokter of tandarts en overleg of er alternatieven zijn.