• 5 redenen om de oudere mond gezond te houden

23/02/2016
    • Hoe gezonder de mond, hoe beter het leven!
      Dit geldt natuurlijk ook voor de oudere mond, hieronder 5 redenen om de oudere mond gezond te houden;

1. Geen problemen met kauwen, slikken en eten
        Ouderen die last hebben van een mondaandoening, hebben vaak moeite met eten. Dit kan leiden tot tekorten en ondervoeding.
      2. Het voorkomt pijn & ongemak
        Tandbederf, ontstoken tandvlees en slijmvliesinfecties kunnen erg pijnlijk zijn. Dit geldt ook voor blaren of drukplekken door een slecht passende kunstgebit.

3. Vermijd onfrisse adem
        Een kwart van alle 70-plussers heeft last van een onfrisse adem, vaak veroorzaakt door bacteriën in de mond. Dit kan storend zijn in relaties.

4. Denk aan medicijngebruik: kans op een droge mond
        Meervoudig medicijngebruik vermindert vaak de hoeveelheid speeksel (droge mond) en kan aanleiding zijn voor een schimmelinfectie.

5. De link met de algemene gezondheid
        Slechte mondhygiëne kan diverse problemen in de mond veroorzaken. Maar ziekten in de mond kunnen ook samenhangen met aandoeningen, zoals diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en longontsteking. Ook daarom is regelmatige controle van belang.

Download of bestel de poetsinstructie op www.knmt.nl/poetsinstructie

Bron: https://www.allesoverhetgebit.nl/alles-over-mondgezondheid/tips-voor-een-gezond-gebit/5-redenen-om-de-oudere-mond-gezond-te-houden/